دوره 5، شماره 3 - ( 7-1401 )                   جلد 5 شماره 3 صفحات 237-230 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- گروه مدیریت بازرگانی، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایران
2- گروه مدیریت بازرگانی، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایران ، hajikarimi.b@abhariau.ac.ir
3- گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران
چکیده:   (1814 مشاهده)
مقدمه: صنعت گردشگری درمانی از صنایع درآمدزای مطرح دنیا است. خدمات بیمه­‌ای باعث افزایش آسودگی خاطر گردشگران می‌­شود و توسعه صنعت گردشگری با رشد همزمان خدمات بیمه‌­ای می­‌باشد. افزایش درآمدهای ارزی کشور از طریق صنعت گردشگری درمانی؛ ضروری است. پژوهش حاضر با هدف بررسی مولفه‌­های مؤثر بیمه­‌ای در الگوی بازاریابی گردشگری درمانی سازمان تأمین اجتماعی صورت پذیرفت.
روش ­بررسی: مطالعه حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی و مقطعی می باشد که به صورت کمی-کیفی در سال ۱۴۰۰ صورت پذیرفت. در رویکرد کیفی با استفاده از تکنیک دلفی مولفه‌­های مؤثر در گردشگری درمانی شناسایی و در رویکرد کمی با استفاده از تحلیل عامل اکتشافی و تأییدی و معادلات ساختاری، مدل تأیید و برازش گردید.
یافته­‌ها: عامل بیمه‌­ای بر بازاریابی گردشگری درمانی تأثیر دارد و این عامل با پنج مولفه؛ بازخرید سریع و مؤثر بیمه، پوشش‌­های کامل بیمه درمانی، خدمات بیمه‌­ای تکمیلی دیگر همچون سفر و سرقت، پذیرش بیمه‌­های بین­‌المللی درمانی و قابلیت انتقال و اعتبار بیمه درمانی سایر کشورها شناسایی شد.
نتیجه­‌گیری: نتایج مطالعه حاضر کمک می کند سیاستگذاران حوزه سلامت کشور با استفاده از مدل بازاریابی گردشگری درمانی به درآمدهای ارزی خود بیفزایند و با توجه به مولفه‌­های بیمه‌­ای مدل مذکور و اقدامات مؤثر توسط دولت، سازمان‌­های بیمه­‌گر باعث کاهش تهدیدهای مالی و امنیتی گردشگران و در نهایت باعث افزایش جذب گردشگران درمانی کشورهای دیگر خواهد شد.
متن کامل [PDF 454 kb]   (730 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/11/29 | ویرایش نهایی: 1401/10/27 | پذیرش: 1401/8/10 | انتشار الکترونیک: 1401/9/7

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.