دوره 7، شماره 4 - ( زمستان 1403 )                   جلد 7 شماره 4 صفحات 264-255 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- گروه مدیریت دولتی، پردیس بین‌المللی ارس، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2- گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3- گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
چکیده:   (1402 مشاهده)
مقدمه: با توجه به اینکه رهبران تحول­گرا از ارکان کلیدی در توسعه فرهنگ دیجیتال یک سازمان هستند، بایستی بتوانند به انواع مهارت­‌های مورد نیاز در جهت­‌دهی به پیروان برای کار در محیط دیجیتال تسلط داشته باشند. بااین‌همه، مطالعات اندکی در خصوص رهبری تحول­گرای دیجیتال انجام‌گرفته که نشان‌دهنده یک شکاف نظری در این حوزه است، لذا هدف این مقاله طراحی الگوی رهبری تحول­گرا در عصر دیجیتال در سازمان­‌های بیمه­‌گر بوده است.
روش بررسی: روش تحقیق آمیخته اکتشافی بود. در بخش کیفی بر اساس تحلیل تم­، مولفه­‌های الگوی رهبری تحول­گرا در عصر دیجیتال مشخص شد. ابزار گردآوری داده‌­ها در این بخش مصاحبه با گروه خبرگان بود. در بخش کمی نیز الگوی رهبری تحول­گرا در عصر دیجیتال طراحی شد. تحلیل داده‌­ها در بخش کمی بر اساس تحلیل عاملی تأییدی و مدل‌سازی ساختاری تفسیری انجام گرفت. گردآوردی داده­‌ها در بخش کمی بر اساس دو پرسشنامه انجام شد.
یافته‌ها: جامعه آماری در بخش تحلیل عاملی، کلیه مدیران و کارشناسان سازمان بیمه سلامت با نمونه ۱۷۵ نفری و در بخش مدل‌سازی ساختاری تفسیری گروه خبرگان بخش کیفی بود. یافته‌­های پژوهش در بخش کیفی نشان دهنده هفت تم اصلی و سی و چهار تم فرعی بود.
نتیجه‌گیری: نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان دهنده مناسب بودن هر یک از الگوهای تأییدی است. همچنین نتایج مدل‌سازی ساختاری تفسیری نشان می‌­دهد که الگوی تدوین شده دارای پنج سطح بوده که مولفه‌­های هر سطر دارای تأثیرگذاری مستقیم و غیر مستقیم بر سطوح دیگر است.
متن کامل [PDF 1120 kb]   (361 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/10/8 | ویرایش نهایی: 1404/2/17 | پذیرش: 1403/12/7 | انتشار الکترونیک: 1403/12/27

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.