دوره 8، شماره 2 - ( تابستان 1404 )                   جلد 8 شماره 2 صفحات 111-100 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 403000980
Ethics code: IR.KMU.REC.1403.614

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shojaei Baghini M, Mohammadi M, Jafari Sirizi M, Bani Asadi M. Usability Evaluation of the Inpatient Claims Processing System From the Perspectives of Experts and End-Users. Iran J Health Insur 2025; 8 (2) :100-111
URL: http://journal.ihio.gov.ir/article-1-362-fa.html
شجاعی باغینی مهدیه، محمدی مهدی، جعفری سیریزی محمد، بنی‌اسدی مرضیه. ارزیابی کاربردپذیری سامانه پردازشگر اسناد بستری از دیدگاه خبرگان و کاربران. بیمه سلامت ایران. 1404; 8 (2) :100-111

URL: http://journal.ihio.gov.ir/article-1-362-fa.html


1- مرکز تحقیقات انفورماتیک پزشکی، پژوهشکده آینده‌پژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
2- مرکز ملی تحقیقات بیمه سلامت، تهران، ایران
3- دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران ، baniasadi.fm71@gmail.com
چکیده:   (964 مشاهده)
مقدمه: سامانه پردازشگر اسناد بستری با هدف تسهیل انتقال اطلاعات از سیستم‌های اطلاعات بیمارستانی و انجام بررسی‌های اعتبارسنجی بیمه‌ای و تعرفه‌ای طراحی شده است. این مطالعه با هدف ارزیابی کاربردپذیری سامانه پردازشگر اسناد بستری از دیدگاه خبرگان و کاربران در دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه به‌صورت توصیفی- تحلیلی انجام شد. ارزیابی کاربردپذیری سامانه از طریق چک‌لیست ۱۳گانه مبتنی بر اصول نیلسن توسط پنج متخصص صورت گرفت. همچنین، دیدگاه کاربران سامانه در سازمان بیمه سلامت و بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کرمان با استفاده از پرسش‌نامه کوییز به‌صورت جداگانه بررسی گردید. در نهایت داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS ویرایش ۲۵ و Excel تحلیل شدند.
یافته ها: در این مطالعه، در نهایت ۷۰ مشکل شناسایی شد. بیشترین فراوانی به ‌اصول «کمک به کاربران در شناسایی، تشخیص و اصلاح خطا» و «طراحی انعطاف‌پذیر» و کمترین فراوانی به اصول «حریم خصوصی» و «طراحی زیبا» مربوط بود. بیشترین شدت مشکل به اصل «طراحی زیبا» و کمترین آن به اصل «شناخت به جای یادآوری» اختصاص یافت. از دیدگاه کاربران، شاخص «طراحی صفحه نمایش» بالاترین امتیاز را کسب کرد، در حالی‌که «قابلیت‌های کلی سامانه» و «دیدگاه کلی نسبت به کار با سامانه» به‌ترتیب کمترین امتیاز را در میان کاربران بیمارستان و بیمه سلامت داشتند.
نتیجه‌گیری: یافته‌ها نشان داد هر چند مشکلات شناسایی شده در هر دو روش ارزیابی، از شدت بالایی برخوردار نبودند، اما اصلاح آن‌ها می‌تواند موجب ارتقای تجربه کاربری و افزایش اثربخشی سامانه پردازشگر اسناد بستری گردد.
متن کامل [PDF 1119 kb]   (197 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1404/3/22 | ویرایش نهایی: 1404/7/21 | پذیرش: 1404/6/9 | انتشار الکترونیک: 1404/7/8

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه بیمه سلامت ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Health Insurance

Designed & Developed by : Yektaweb