دوره 8، شماره 2 - ( تابستان 1404 )                   جلد 8 شماره 2 صفحات 169-156 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 162882515

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghannadi N, Nazarimanesh L, Hajinabi K. The Relationship Between Resilience and Flexibility of Staff Employees With the Quality of Inpatient Services. Iran J Health Insur 2025; 8 (2) :156-169
URL: http://journal.ihio.gov.ir/article-1-369-fa.html
قنادی نیلوفر، نظری‌منش لیلا، حاجی‌نبی کامران. رابطه تاب‌آوری و انعطاف‌پذیری کارکنان بیمارستان با کیفیت خدمات بستری. بیمه سلامت ایران. 1404; 8 (2) :156-169

URL: http://journal.ihio.gov.ir/article-1-369-fa.html


1- گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، nazarimanesh@iau.ac.ir
چکیده:   (760 مشاهده)
مقدمه: امروزه موضوع کیفیت، مدیریت سازمان‌ها را با چالش‌هایی مواجه ساخته است. این پژوهش با هدف بررسی رابطه تاب‌آوری و انعطاف‌پذیری کارکنان، به‌ویژه در مواجهه با شرایط بحرانی و پرمخاطره همچون بلایا، حوادث غیرمترقبه با کیفیت خدمات بستری در بیمارستان خصوصی تهران صورت پذیرفت.
روش بررسی: پژوهش حاضر با پارادایم اثبات گرا، کاربردی، با رویکرد کمی، از نظر هدف پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی و همچنین تحلیلی از نوع همبستگی و مقطعی می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش به دو بخش کارکنان و مراجعه کنندگان تقسیم گردید. حجم نمونه بیماران معادل ۳۶۵ نفر و در کارکنان با استفاده از فرمول کوکران برابر با ۱۳۸ نفر بود که به‌صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. جمع‌آوری اطلاعات با روش میدانی با ۳ پرسشنامه استاندارد بود. از آزمون همبستگی پیرسون به‌منظور بررسی رابطه میان متغیرهای مدل با کمک نرم‌افزار SPSS استفاده شد.
یافته‌ها: مطابق یافته‌ها این آزمون‌ها در سطح اطمینان ۹۵ درصد، تاب‌آوری کارکنان با ظاهر فیزیکی (۰.۳۶۳)، قابلیت اطمینان (۰.۳۱۲)، پاسخگویی (۰.۲۷۷)، ضمانت و تضمین خدمات (۰.۲۵۵) و همدلی (۰.۲۶۹)، در بیمارستان منتخب رابطه معناداری دارد. همچنین نتایج بیانگرآن بود که انعطاف‌پذیری کارکنان نیز با ظاهر فیزیکی (۰.۳۰۱)، قابلیت اطمینان (۰.۳۹۰)، پاسخگویی (۰.۳۹۹)، تضمین خدمات (۰.۴۰۱) و همدلی (۰.۴۱۱)، رابطه معناداری دارد.
نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های مطالعه در تأیید رابطه میان متغیرها، به‌نظر می‌رسد که مدیران سازمان مورد مطالعه با آموزش و بهبود تاب‌آوری و انعطاف‌پذیری کارکنان در سطوح مختلف بتوانند در افزایش کیفیت خدمات مراقبت‌های بهداشتی نقش مهمی ایفا نمایند.
متن کامل [PDF 1214 kb]   (198 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1404/3/15 | ویرایش نهایی: 1404/7/26 | پذیرش: 1404/5/28 | انتشار الکترونیک: 1404/7/8

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه بیمه سلامت ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Health Insurance

Designed & Developed by : Yektaweb