1- مدرس و مشاور سیستم های مدیریت، مدیرعامل موسسه بهین پویان هوتن، تهران، ایران
2- کارشناس اقتصاد و بیمه سلامت، مشاور معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تهران، ایران
3- رئیس گروه برنامه ریزی اقتصاد و بیمه سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تهران، ایران ، zanganeh@health.gov.ir
چکیده: (5849 مشاهده)
مقدمه: سازمان های بیمه گر در نظام سلامت ایران، خریدار کلیدی هستند. به طور معمول اسناد مالی ارائه خدمت از بیمارستان به سازمان بیمه گر ارسال می شود و برحسب شرایط می تواند رویه های دیگری نیز وجود داشته باشد. هریک از این 2واحد به دنبال محافظت از منابع سازمان متبوع خود هستند و گاهی تعارض هایی بین آنها رخ می دهد که می تواند به بیمار آسیب برساند. برای مدیریت هرچه بهتر تعامل بین سازمان بیمه گر و بیمارستان، مطالعه ای با رویکرد سیستمی و الگوی اکوسیستم سازمانی انجام شد تا فضای تصمیم ها و رفتارها را بهتر نشان دهند.
روش بررسی: مطالعه از نوع مدل سازی بوده و در 4مرحله در سال 1393 انجام شد. ابتدا مطالعه کتابخانه ای برای گردآوری مستندات بالادستی و نیز وضعیت موجود از نظر فرایندها و وظایف انجام شد. سپس در گروه متمرکز منطبق با چارچوب مدل اکولوژیک هریس عوامل محیطی در 4حیطه جامعه، سیاست عمومی، سازمان و بین فردی دسته بندی شدند. در مرحله سوم با استفاده از جداول مدل ارزشیابی برنامه CDC امریکا، ذی نفعان برنامه تعامل بیمه گر و بیمارستان شناسایی و وظایف هریک و نقش آنها در تعامل تعیین شد. در مرحله پایانی، مدل گرافیکی با نمایش اثر مستقیم بین مؤلفه های مؤثر در تعامل بیمه گر و بیمارستان ترسیم و در جلسه گروه متمرکز با خبرگان، نهایی شد.
یافته ها: در اکوسیستم تعامل ۳۰ مؤلفه به دست آمد که حیطه های جامعه، سیاست عمومی، سازمانی و بین فردی به ترتیب ۱۱،۸ ،۴و۷ مؤلفه داشتند. در تحلیل ذی نفعان کلیدی برنامه تعامل بیمه گر و بیمارستان، ۲ ذی نفع در دسته کسانی که تحت تأثیر برنامه قرار می گیرند، ۶ ذی نفع در دسته کسانی که برنامه را اجرا می کنند و ۷ ذی نفع در دسته کسانی که از دستاوردهای برنامه استفاده می کنند قرار گرفتند و مدل گرافیکی براساس این یافتهها ترسیم شد.
نتیجه گیری: در اکوسیستم سازمانی تعامل بیمه گر و بیمارستان، بیش از ۶۳ درصد مؤلفه ها در حیطههای جامعه و سیاستهای اجتماعی بودند و کمتر از ۲۷ درصد آنها به سازمان و حیطه بین فردی برمی گشت. این موضوع نشان می دهد که تعامل بین بیمارستان و سازمان های بیمه گر بیشتر از اینکه تحت تأثیر عوامل درون بیمارستان و درون سازمان بیمه گر باشد، تحت تأثیر عوامل جامعه و سیاست های عمومی است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/9/3 | ویرایش نهایی: 1398/9/23 | پذیرش: 1398/9/4 | انتشار الکترونیک: 1398/9/19