Abedi M, Jafari F, Montazeri A, Esmaeili Saber S S, Gholami Fesharaki M, Hadavand M B. Using the Health Belief Model in Health Care Education Based on Iranian Medicine to the Insured of the Iran Health Insurance Organization: An Application of Path Analysis. Iran J Health Insur 2020; 3 (4) :234-243
URL:
http://journal.ihio.gov.ir/article-1-143-fa.html
عابدی مصطفی، جعفری فرهاد، منتظری علی، اسماعیلی صابر سید سعید، غلامی فشارکی محمد، هداوند محمد باقر. استفاده از الگوی باور سلامت در آموزش حفظ سلامت بر اساس طب ایرانی به بیمه شدگان سازمان بیمه سلامت ایران: کاربردی از تحلیل مسیر. بیمه سلامت ایران. 1399; 3 (4) :234-243
URL: http://journal.ihio.gov.ir/article-1-143-fa.html
1- گروه طب سنتی، دانشکده پزشکی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
2- گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی شاهد، دانشگاه شاهد، تهران، ایران ، jafarifarhaddr@yahoo.com
3- مرکز تحقیقات سنجش سلامت، پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی، تهران، ایران
4- گروه آمار زیستی، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده: (3122 مشاهده)
مقدمه: سبک زندگی انسان ها بر سلامت جسم و روان آنها مؤثر است و آموزش حفظ سلامت می تواند نقش مهمی در بهبود رفتار و سبک زندگی افراد داشته باشد. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر استفاده از الگوی باور سلامت در آموزش حفظ سلامت بر اساس طب ایرانی به بیمه شدگان سازمان بیمه سلامت ایران انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه شبه تجربی و تک گروهی در شهر تهران در سال ۱۳۹۶ انجام شد. شرکت کنندگان در این مطالعه به صورت حضوری و مجازی تحت آموزش حفظ الصحه مستخرج از طب ایرانی، مطابق الگوی باور سلامت قرار گرفتند. در این مطالعه از روش تحلیل مسیر و نرم افزارهای AMOS و SPSS برای تحلیل داده ها استفاده شد.
یافته ها: این مطالعه روی ۵۱ نفر (۲۳ مرد و ۲۸ زن) انجام شد. نتایج این مطالعه نشان دهنده ضریب تبیین ۵۹%=R۲ برای متغیر رفتار براساس سازه های مدل بود. همچنین نتایج بیشتر نشان داد که با افزایش طول مطالعه، رفتار رعایت اصول حفظ سلامت مطابق با طب ایرانی افزایش می یابد و آموزش انجام شده بر خودکارآمدی، منافع، حساسیت و شدت درک شده تأثیر افزایشی و بر موانع درک شده، تأثیر کاهشی داشته است. نتایج تحلیل مسیر (RMSEA=۰,۰۳۱) نیز نشان داد که سازه های حساسیت درک شده(۰.۱۶)، منافع درک شده (۰.۲۹) شدت درک شده (۰.۱۵)، خودکارآمدی (۰.۵۹) و زمان (۰.۴۷) باعث افزایش رفتار شده و سازه موانع درک شده( ۰.۳۰-) باعث کاهش رفتار می شود(P<۰.۰۰۱).
نتیجه گیری: با توجه به نتایج این مطالعه، آموزش حفظ الصحه می تواند با تأکید بر منافع، موانع، حساسیت و شدت درک شده و خودکارآمدی افراد، میزان پایداری رفتار، یعنی رعایت اصول حفظ الصحه را افزایش دهد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/3/11 | ویرایش نهایی: 1400/1/31 | پذیرش: 1399/10/18 | انتشار الکترونیک: 1399/12/13