Vahidi J, Takian A, Amini Rarani M, Maryam M. Attributes Related to Dissatisfaction with Health Insurance Coverage in Patients Visiting to Dental Clinics in Tehran City. Iran J Health Insur 2020; 3 (3) :222-233
URL:
http://journal.ihio.gov.ir/article-1-151-fa.html
وحیدی جمیله، تکیان امیرحسین، امینی رارانی مصطفی، معینی مریم. مؤلفه های نارضایتی از پوشش بیمه درمان در مراجعه کنندگان به مراکز دندان پزشکی شهر تهران. بیمه سلامت ایران. 1399; 3 (3) :222-233
URL: http://journal.ihio.gov.ir/article-1-151-fa.html
1- دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان
2- دانشگاه علوم پزشکی تهران
3- دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان ، mmoeini1387@gmail.com
چکیده: (2642 مشاهده)
مقدمه: میزان رضایت مندی دریافت کنندگان خدمات سلامت، یکی از 5 شاخص ارزیابی کیفیت برنامه های مرتبط با سلامت محسوب می شود. هدف این مطالعه، شناسایی مؤلفه های مرتبط با نارضایتی از پوشش بیمه در مراجعه کنندگان به مراکز دندان پزشکی بود.
روش بررسی: در قالب یک مطالعه کیفی در شهر تهران، 6 مرکز دندان پزشکی خصوصی و دولتی واقع در مناطقی با وضعیت اقتصادی- اجتماعی متفاوت انتخاب شدند. مصاحبه عمیق چهره به چهره با سرپرستان خانوار یا همسرانشان که به مراکز دندان پزشکی منتخب مراجعه کرده بودند، انجام شد و نمونه گیری تا رسیدن به اشباع، ادامه یافت. نمونهگیری از نیمه دوم مهر تا نیمه اول بهمن 1397 انجام شد. برای تحلیل محتوا، روش تحلیل مضمون و برای تجزیه و تحلیل داده ها نرم افزار MAXQDA نسخه12 استفاده شد.
یافته ها: پس از انجام 54 مصاحبه، مؤلفه های مالی و غیرمالی دو مؤلفه اصلی شناسایی شده درنظر گرفته شدند. در مجموع 5 مضمون اصلی و 17 مضمون فرعی نهایی (کد)، جنبه های مختلف نارضایتی بیمه شدگان را تشریح کردند. در هر 2 گروه بیمه شامل بیمه پایه و تکمیلی، صرفه نداشتن اقتصادی، نحوه پوشش خدمات و وضعیت مراکز ارائه خدمات از مضامین اصلی مطرح شده بودند. علاوه براین، مخاطرات اخلاقی مرتبط با بیمه در بیمه های پایه، و فرایند اداری بیمه در بیمه تکمیلی نیز از مضامین شناسایی شده مرتبط با نارضایتی بیمه شدگان بودند.
نتیجه گیری: برای ارتقای سطح رضایت مندی از پوشش بیمه، لازم است به طور هم زمان استطاعت مالی برای پوشش بیمهای، نوع تسهیلات و کیفیت ارائه خدمات بیمه ای در سیاست گذاری مرتبط با بیمه مدنظر قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/5/21 | ویرایش نهایی: 1403/5/14 | پذیرش: 1399/9/8 | انتشار الکترونیک: 1399/9/24