دوره 3، شماره 3 - ( 8-1399 )                   جلد 3 شماره 3 صفحات 188-199 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Saeedi R, Beheshtifar M, Ziaaddini M. Designing a Model of Participation of Elites and Trustees in the Field of Health: Case Study of Iran Health Insurance. Iran J Health Insur. 2020; 3 (3) :188-199
URL: http://journal.ihio.gov.ir/article-1-159-fa.html
سعیدی روزیتا، بهشتی فر ملکه، ضیاء الدینی محمد. طراحی الگوی مشارکت نخبگان و معتمدان در عرصه سلامت، مورد مطالعه: بیمه سلامت ایران. بیمه سلامت ایران. 1399; 3 (3) :188-199

URL: http://journal.ihio.gov.ir/article-1-159-fa.html


گروه مدیریت دولتی، واحد رفسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
چکیده:   (447 مشاهده)
مقدمه: دستیابی به جامعه سالم یکی از آرمانهای هر جامعه بشری است. نیل به این مهم و دستیابی به سلامت در جوامع به کسب مشارکت نخبگان و معتمدان عرصه سلامت بستگی دارد. هدف این پژوهش، طراحی الگوی مشارکت نخبگان و معتمدان در عرصه سلامت (مورد مطالعه بیمه سلامت ایران) است.
روش بررسی: این پژوهش کیفی با هدف غایی طراحی الگوی مشارکت نخبگان و معتمدان در عرصه سلامت در سال ۱۳۹۹ با روش دادهبنیاد انجام شد. به این منظور ضمن انجام مصاحبه باز با 8 نفر از اساتید دانشگاهی رشته مدیریت و ۱۵ نفر از نخبگان و معتمدان در عرصه سلامت، ضمن توجه دادن ایشان به مفاهیم مشارکت و تصمیمگیری، مجموعهای از مضامین اولیه (855 مضمون) در فرایند کدگذاری، بازگردآوری شدند و از میان آنها، مقولههای منتخب (15 مقوله) استخراج شد.
یافتهها: در مرحله کدگذاری محوری، پیوند میان این مقولهها ذیل عناوین شرایط علّی (ضعف در سیاستگذاری، ضعف در قوانین و نظارت، مشکلات مالی و نظام پرداخت)، پدیدهمحوری (نیاز به سازوکارهای جذب و استفاده از نخبگان  و معتمدان)، راهبردهای کنش و کنش متقابل (مشارکت نخبگان و معتمدان)، بستر(آمادهسازی زیرساختها، طراحی سازوکارهای مالی و قانونی، تشکیل اتاق سیاستگذاری)، شرایط مداخلهگر (مشکلات ارتباطات بین بخشی و فرهنگسازی، شرایط مدیریتی، زیرساختی و شرایط سازمانی) و پیامدهای مشارکت نخبگان (طراحی و استقرار مدل مشارکت، ارزشآفرینی و توجه به تجربه، مهارت و تخصص، توسعه سازمانی و افزایش کارایی و اثربخشی، استقبال از طرح ها و راهکارهای نخبگان، ایجاد هویت، جلوگیری از فرار مغزها و تحقق چشمانداز) در قالب پارادایم کدگذاری تعیین شد، در ادامه یکایک اجزای پارادایم کدگذاری تشریح، سیر داستان ترسیم و نظریه خلق شد.
نتیجهگیری: یافتههای پژوهش نشان داد که خرید راهبردی بیشترین تأثیر را بر مشارکت نخبگان و معتمدان دارد و همچنین انگیزه مشارکت نخبگان و معتمدان در تصمیم گیری ها افزایش یابد، برخی ویژگیها و شرایط خاص بروز این پدیده فراهم میشود.
متن کامل [PDF 2442 kb]   (192 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/6/3 | پذیرش: 1399/8/14 | انتشار: 1399/9/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به سازمان بیمه سلامت ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 All Rights Reserved | Iran Health Insurance Organization

Designed & Developed by : Yektaweb