دوره 4، شماره 3 - ( 9-1400 )                   جلد 4 شماره 3 صفحات 219-209 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi H, Tofighi S, Rajabi M, Izadbakhsh H, Hafezi B. Designing a Strategic Purchasing Model for Health Services of the Social Security Organization. Iran J Health Insur. 2021; 4 (3) :209-219
URL: http://journal.ihio.gov.ir/article-1-190-fa.html
محمدی حمید، توفیقی شهرام، رجبی مصطفی، ایزدبخش حمیدرضا، حافظی بهار. طراحی مدل خرید راهبردی خدمات سلامت سازمان تأمین اجتماعی. بیمه سلامت ایران. 1400; 4 (3) :219-209

URL: http://journal.ihio.gov.ir/article-1-190-fa.html


1- گروه اقتصاد، واحد خمینی شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینی شهر، اصفهان، ایران
2- گروه آینده‌نگری، نظریه‌پردازی و رصد کلان سلامت، فرهنگستان علوم پزشکی، تهران، ایران ، shr_tofighi@yahoo.com
3- گروه مهندسی صنایع، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده:   (290 مشاهده)
مقدمه: خرید استراتژیک در خدمات سلامت یکی از مولفه های اساسی در بهبود عملکرد و از مهمترین موضوعات مطرح به منظور اصلاح سیستم سلامت در دنیا بوده است. وزارت بهداشت و سازمان های بیمه گر در ایران اگرچه گاهی موضوع اهداف خرید استراتژیک را مورد توجه قرار میدهند، اما دستیابی به آن یا حتی اجرای آن به دلیل مشکلات موجود امکان پذیر نیست. بدینمنظور این مطالعه با هدف شناسایی مهمترین عوامل موثر بر راهاندازی خرید راهبردی خدمات سلامت و پیادهسازی آن در بخش درمان سازمان تأمین اجتماعی و ارائه یک مدل قابل اجرا انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه از نوع کیفی است که در سال ۱۳۹۹ برای شناسایی عوامل موثر در اجرای خرید راهبردی خدمات سلامت در سازمان تأمین اجتماعی و ارائه الگوی بومی در دو مرحله انجام شد. در گام اول، برای استخراج عوامل مهم در زمینه خرید راهبردی از مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده شد. در گام دوم از روش دلفی برای تعیین تایید یا تایید نشدن این عوامل موثر در خرید راهبردی در سازمان تأمین اجتماعی استفاده شد.
یافتهها: در این پژوهش ۶ موضوع و ۴۰ زیرموضوع استخراج شد. موضاعات اصلی پژوهش شامل گروه های هدف، ساختار اجتماعی، ساختار بیمه، مدیریت و هماهنگی بینبخشی، سیستمهای دانش و اطلاعاتی و ارائهدهندگان خدمت است. دو موضوع اصلی مورد توجه کارشناسان، گروه های هدف و ساختار بیمه بود. بالاترین امتیاز اجماع بین کارشناسان در زیر موضوعات شامل نیازسنجی سلامت و اولویتبندی گروه های هدف، تخصیص عادلانه منابع، سطح درآمدی افراد تحت پوشش به همراه گفتمان سازی خرید راهبردی بود.
نتیجهگیری: بر اساس مدل، بیشترین توجه به نقش گروه های هدف و ساختار بیمه بهعنوان رهبری در خرید خدمات سلامت و توزیعکننده مناسب خدمات است. مهم است که سازمان تأمین اجتماعی بتواند با ارائهدهندگان ارتباط برقرار کرده و بهترین ارائهدهندگان را انتخاب کند و اطلاعات قیمت را از طریق رقابت در مناسبترین سازوکار دریافت کند. همچنین با این مدل، میتواند بهصورت استراتژیک بهترین و موثرترین خدمات را برای بیمهشدگان خود خریداری کند. مدل عملی ارائه شده در این مقاله می تواند به توسعه سیستمهای سلامت برای غلبه بر موانع موجود در اجرای پیشرفت خریدهای راهبردی کمک کند. این مدل نیاز به دانش لازم برای خرید راهبردی خدمات سلامت را برآورده می کند.
متن کامل [PDF 850 kb]   (182 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/2/8 | ویرایش نهایی: 1400/11/6 | پذیرش: 1400/11/2 | انتشار الکترونیک: 1400/9/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه بیمه سلامت ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Health Insurance

Designed & Developed by : Yektaweb