Rahimi Kolour H, Movahed S M R. Investigating the Effect of Effective Factors on the Intention to Purchase Supplementary Health Insurance With Emphasis on the Role of Employees’ Ethical Behavior. Iran J Health Insur 2021; 4 (3) :198-208
URL:
http://journal.ihio.gov.ir/article-1-205-fa.html
1- گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران ، h_clever@uma.ac.ir
2- گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
چکیده: (1431 مشاهده)
مقدمه: سلامت افراد همواره جزو یکی از فاکتورهای بسیار مهم در هر جامعهای محسوب میشود. واضح است که در موقع بیماری، یکی از مواردی که میتواند وضعیت را حادتر کند، بحث هزینههای درمان است. بنابراین یک راهکار اساسی برای افزایش سرانه سلامتی، کاهش استرس و نگرانی و همچنین کاهش هزینهها، استفاده از بیمههای تکمیلی درمان است که حاشیه امنی را برای اشخاص بهمنظور تسریع در بهبودی آنها حاصل میکند. پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر قصد خرید بیمههای تکمیلی درمان انجام شده است.
روش بررسی: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش توصیفی-همبستگی مبتنی بر معادلات ساختاری است و از روش حداقل مربعات جزئی، برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شده است. جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش، مشتریان بیمههای تکمیلی درمان انفرادی شرکت بیمه سامان بودند که برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد استفاده شد.
یافته ها: یافتههای پژوهش حاکی از آن است که تمامی متغیرهای مستقل پژوهش اعم از رفتار اخلاقی کارکنان، درگیری ذهنی مشتری و ارزش ادراک شده به ترتیب با ضریبهای ۳۹۸/۰، ۶۸۵/۰ و ۳۴۳/۰ بر قصد خرید بیمههای تکمیلی درمان تاثیر معنادار دارند. بر این اساس از بین متغیرهای پژوهش، متغیر درگیری ذهنی مشتری بیشترین تاثیر را بر قصد خرید بیمه تکمیلی درمان دارد و تاثیر متغیر ارزش ادراک شده کمتر از دو متغیر دیگر است.
نتیجه گیری: بسته بیمه پایه پوشش بالایی دارد و ارزش ادراک شده بیمه پایه را برای مردم کاهش میدهد. بیمه تکمیلی درمان لازم است به سمت پوشش مازاد خدمات برود تا ارزش ادراک شده برای مشتریان افزایش یابد. باتوجه به درگیری ذهنی بالای مشتریان، احتمالا موجب افزایش قصد خرید بیمه تکمیلی درمان میشود. براساس یافتههای این پژوهش به شرکتهای بیمهگر پیشنهاد میشود که بر روی رفتار اخلاقی کارکنان، درگیری ذهنی مشتری و ارزش ادراک شده برای افزایش قصد خرید بیمه تکمیلی درمان، برنامهریزی مشخصی داشته باشند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/6/20 | ویرایش نهایی: 1400/11/3 | پذیرش: 1400/6/28 | انتشار الکترونیک: 1400/9/30