دوره 5، شماره 1 - ( 1-1401 )                   جلد 5 شماره 1 صفحات 67-60 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ashrafi A, Mohaghegh Dolatabadi M, Faghihipour J, Mafi K, Darbandi F. Designing a Comprehensive Model of Human Resource Management in the Health Sector of the Country in Conditions of Health Crisis. Iran J Health Insur 2022; 5 (1) :60-67
URL: http://journal.ihio.gov.ir/article-1-224-fa.html
اشرفی آزاده، محقق دولت‌آبادی محمودرضا، فقیهی‌پور جواد، مافی کبری، دربندی فاطمه. طراحی الگوی جامع مدیریت منابع انسانی بخش بهداشت و درمان کشور در شرایط بحران سلامت. بیمه سلامت ایران. 1401; 5 (1) :60-67

URL: http://journal.ihio.gov.ir/article-1-224-fa.html


1- گروه مدیریت دولتی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، a.ashrafi@iau-tnb.ac.ir
2- دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
3- گروه مدیریت منابع انسانی دانشگاه تهران، تهران، ایران
4- دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
چکیده:   (1687 مشاهده)
مقدمه: نیروی انسانی یکی از مهمترین منابع نظام سلامت است زیرا بهرهگیری از تکنولوژیهای بهداشتی در مدیریت و تدارک خدمات به منظور ارتقای سطح سلامت، به عهده این بخش است. هدف اصلی این پژوهش، طراحی الگوی جامع مدیریت منابع انسانی بخش بهداشت و درمان کشور در شرایط بحران سلامت بود.
روش بررسی: روش پژوهش از نوع کیفی که بر پایه روش گراندد تئوری (بدون ساختار) انجام شد. تحلیل اطلاعات با استفاده از کدگذاریهای سهگانه تکنیک گراندد تئوری (کدگذاری باز، محوری و گزینشی) در محیط نرمافزار MAXQDA صورت گرفت.
یافتهها: یافتهها نشان داد موثرترین اقدامات درخصوص کارکرد اول باید در شرایط قبل از بحران، کارکرد دوم در شرایط قبل از بحران، کارکرد سوم در شرایط حین بحران و بعد از بحران، کارکرد چهارم در شرایط قبل از بحران، کارکرد پنجم در شرایط حین بحران و کارکرد ششم در شرایط بعد از بحران صورت گیرد. از سویی در این پژوهش ۴ الگو مشتمل بر الگوی مدیریت منابع انسانی در شرایط قبل از بحران سلامت، حین بحران، بعد از بحران و همچنین الگوی جامع مدیریت منابع انسانی در شرایط بحران سلامت تدوین شد.
نتیجهگیری: بر اساس یافته های حاصل از مطالعه در زمان قبل از بحران باید تمرکز اصلی بر کارمندیابی، استخدام نیروی انسانی، آموزش و ارتباطات سازمانی می باشد. در شرایط حین بحران نظام پاداش و مزایا و ایمنی و رفاه کارکنان  مورد توجه قرار گیرد و در شرایط بعد از بحران نظام پرداخت و مزایا و بازنشستگی مهم میباشد.
متن کامل [PDF 356 kb]   (1112 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1400/12/1 | ویرایش نهایی: 1402/1/28 | پذیرش: 1401/3/1 | انتشار الکترونیک: 1401/4/4

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه بیمه سلامت ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Health Insurance

Designed & Developed by : Yektaweb