دوره 5، شماره 4 - ( 10-1401 )                   جلد 5 شماره 4 صفحات 301-292 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 663279521
Ethics code: 663279521

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abedian S, Sanaei M, Rahchamani A. Live Hospital Information system: A Novel Real-time Bed Management Approach from Admission to Discharge. Iran J Health Insur 2022; 5 (4) :292-301
URL: http://journal.ihio.gov.ir/article-1-261-fa.html
عابدیان سمیه، ثنایی محمدرضا، راه‌چمنی احمد. سیستم مدیریت بیمارستانی برخط: رویکردی نوین در مدیریت بلادرنگ تخت‌های بیمارستانی، از پذیرش تا ترخیص. بیمه سلامت ایران. 1401; 5 (4) :292-301

URL: http://journal.ihio.gov.ir/article-1-261-fa.html


1- گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، قزوین، ایران
2- گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، قزوین، ایران ، mohamadrezasanaei@gmail.com
3- گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، قزوین، ایران
چکیده:   (924 مشاهده)
مقدمه: از دیرباز چالش‌های مرتبط با مدیریت بیمارستان از مهمترین نگرانی‌های دولت‌ها بوده است. این چالش‌ها درزمان رخداد بحران‌هایی نظیر همه‌گیری کویید-19 و آنفولازای فصلی کادردرمان و سیاست‌گزاران حوزه سلامت را بیشتر ازهمیشه درگیر می‌کند. کمبود تخت بیمارستانی، نبود امکانات مراقبت‌های‌ویژه، کمبود کادرمتخصص درمانی و کاهش سریع موجودی دارو ازجمله مهمترین معضلاتی است که درشرایط بحرانی حادث می‌شود. طراحی وپیاده‌سازی رویکردهای مدیریتی مبتنی‌برفناوری و استفاده از پتانسیل‌های موجود برای ارزیابی وضعیت بیمارستان‌ها درسطح کلان می‌تواند بروز چنین مشکلاتی را تاحدود زیادی کاهش دهد.
روش بررسی: دراین پژوهش تلاش می‌شود تا بابه‌کارگرفتن یک رویکرد نوین و فناورانه در مدیریت اطلاعات بیمارستانی و بایک نگاه کلان در ارزیابی امکانات ومحدودیت‌های مراکز درمانی از یک‌طرف و معماری پرونده الکترونیک سلامت از طرف دیگر، ازبروز مشکلات گفته شده جلوگیری کرد. راه‌اندازی سامانه برخط ارسال ودریافت وضعیت تخت‌های بیمارستانی به‌صورت زنده درسیستم‌های مدیریت بیمارستان و ستادمرکزی وزارت بهداشت دربستر پرونده الکترونیک سلامت گام اول، واتخاذ رویکردهای مدیریتی کلان برای به‌کارگرفتن ظرفیت‌های درمانی موجود برای پوشش بهینه بیماران گام دوم می‌باشد.
یافته‌ها: راه‌اندازی این سامانه در گستره ملی مبتنی بربستر کنونی پرونده الکترونیک سلامت ایران و  باصرف هزینه اندک انجام شد. جمع‌آوری داده‌های بیماران درسه مقطع پذیرش، درمان و ترخیص ضمن تسهیل نظارت بر میزان به‌کارگیری تخت‌های بیمارستانی، به غنی‌سازی محتوای پرونده الکترونیک سلامت وهمچنین راه‌اندازی داشبوردهای مدیریتی-نظارتی برخط کمک می‌کند.
نتیجه‌گیری: نظارت‌های بروضعیت بارمراجعات بیمارستانی، پروخالی بودن تخت‌ها وهمچنین میزان ترخیص روزانه بیمارستان‌ها به‌صورت غیربرخط و باتاخیر قابل رصد بود، که باارائه یک مدل جدید نسبت به تلاش‌های قبلی مدیریت منابع را بهبود داده شد.
متن کامل [PDF 691 kb]   (439 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/9/12 | ویرایش نهایی: 1402/2/25 | پذیرش: 1401/12/2 | انتشار الکترونیک: 1401/12/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه بیمه سلامت ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Health Insurance

Designed & Developed by : Yektaweb