دوره 1، شماره 1 و 2 - ( 4-1397 )                   جلد 1 شماره 1 و 2 صفحات 37-32 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rivandi A S, Jafari Poyan E. Assessing the quality of performance of general practitioners from the perspective of clinic patients of contracts with health insurance organization in Tehran in 2015 to 2016. Iran J Health Insur 2018; 1 (1 and 2) :32-37
URL: http://journal.ihio.gov.ir/article-1-27-fa.html
ریوندی اعظم السادات، جعفری پویان ابراهیم. بررسی کیفیت خدمات پزشکان عمومی از دیدگاه بیماران در مطب‌های طرف قرارداد سازمان بیمه سلامت در شهر تهران در سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۵. بیمه سلامت ایران. 1397; 1 (1 و 2) :32-37

URL: http://journal.ihio.gov.ir/article-1-27-fa.html


1- اداره کل بیمه سلامت استان تهران، تهران، ایران ، azamsadatrivandi@gmail.com
2- اداره کل بیمه سلامت استان تهران، تهران، ایران
چکیده:   (4526 مشاهده)
مقدمه: پایش کیفیت خدمات در خرید خدمت توسط بیمه‌ها می‌تواند در بهبود بیماران، ایجاد رضایت آنان، جلوگیری از مراجعات تکراری به مراکز درمانی و هزینه‌سازی‌های بعدی و تحمیل آن به بیمه‌ها بسیار تعیین کننده باشد. این پژوهش با هدف سنجش کیفیت خدمات در مطب‌های عمومی طرف قرارداد بیمه سلامت صورت پذیرفت.
روش بررسی: مطالعه حاضر بصورت مقطعی در طی سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۵ در شهر تهران اجرا گردید. جامعه پژوهش شامل بیماران مراجعه کننده به مطب پزشکان عمومی شهر تهران تشکیل می­دهند. برای نمونه‌گیری از روش طبقه‌ای چند مرحله‌ای استفاده شد و در مجموع ۳۹۴ نمونه از بیماران مراجعه کننده به مطب پزشکان عمومی در مطالعه حاضر شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته می‌باشد. پرسشنامه براساس مصاحبه با افراد خبره توسط تیم تحقیق تهیه گردید. اطلاعات جمع­آوری شده با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS ویرایش ۲۲ مورد ارزیابی و تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: بر اساس نتایج حاصل از پژوهش، نمره کیفیت مطب‌ها ۱۲۵ از ۱۶۰ و در محدوده بالا و اهمیت ابعاد کیفیت از دیدگاه بیماران۱۳۱از ۱۶۰ در محدوده بالا قرارگرفت. در بررسی ابعاد کیفیت خدمات، بعد دسترسی (۵/۸۵ درصد) و سپس اثربخشی (۳/۸۵ درصد) بیشترین امتیاز را کسب کردند. در بررسی ابعاد از لحاظ اهمیت بعد اثربخشی بیشترین امتیاز را به خود اختصاص داد. در پاسخ به سوالات اهمیت ارتباط معناداری بین میزان درآمد و سوالات مربوط به اهمیت یافته شد. به نظر می‌رسد افراد بر حسب درآمد اهمیت مربوط به آیتم‌های کیفیت را متفاوت دانسته‌اند.
نتیجه‌گیری: براساس یافته‌های این پژوهش، بیماران و مراجعه‌کنندگان به مطب‌های پزشکان عمومی سطح کیفیت خدمات دریافت شده را خوب و بالا ارزیابی کرده بودند. نتایج این ارزیابی ها می‌تواند ضمن تأکید بر ارتقاء کیفیت خدمات برای بیمه‌شدگان وکاهش بار مراجعات آنان و هزینه‌های تحمیل شده از محل مراجعات تکراری، سازمان بیمه سلامت را به سمت خرید راهبردی خدمات سوق دهد.
متن کامل [PDF 729 kb]   (1490 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1397/4/17 | ویرایش نهایی: 1398/6/31 | پذیرش: 1397/4/17 | انتشار الکترونیک: 1397/4/17

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه بیمه سلامت ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Health Insurance

Designed & Developed by : Yektaweb