دوره 6، شماره 2 - ( تابستان 1402 )                   جلد 6 شماره 2 صفحات 112-103 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Osta S, Badpa B. Investigating the Performance of Agencies and Counter Offices of the Contracting Party of the Iran Health Insurance Organization in Ilam Province With the Method of Data Envelopment ‎Analysis. Iran J Health Insur 2023; 6 (2) :103-112
URL: http://journal.ihio.gov.ir/article-1-273-fa.html
استا سهراب، بادپا بهروز. بررسی عملکرد نمایندگی‌ها و دفاتر پیشخوان طرف قرارداد سازمان بیمه سلامت استان ایلام با رویکرد تحلیل پوششی داده‌ها. بیمه سلامت ایران. 1402; 6 (2) :103-112

URL: http://journal.ihio.gov.ir/article-1-273-fa.html


1- گروه حسابداری، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران ، s.osta@ilam.ac.ir
2- گروه حسابداری، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران
چکیده:   (1053 مشاهده)
مقدمه: «ارزیابی» عملکرد مبنای بسیاری از تصمیمگیریها و برنامه‌ریزیهاست که میتواند به موفقیت سازمان منجر شود و «کارآیی» معیار بسیار مناسبی برای ارزیابی عملکرد شرکتها و سازمانها بهشمار میرود. بر این اساس، هدف این پژوهش بررسی عملکرد نمایندگیها و دفاتر پیشخوان طرف قرارداد سازمان بیمه سلامت از طریق سنجش کارآیی با استفاده از تکنیک روش تحلیل پوششی دادههاست.
روش بررسی: در این مطالعه دادههای نمایندگیها و شعب پیشخوان دولت طرف قرارداد سازمان بیمه سلامت ایران در استان ایلام در سه ماهه دوم سال ۱۴۰۰ مورد بررسی قرار گرفت. برای تحلیل دادهها از مدل غیرشعاعی تحلیل پوششی دادهها استفاده شد که در آن شاخصهای ارزیابی با استفاده از روش تحلیل عاملی تأییدی و با بهکارگیری نرمافزار Smart PLS انتخاب شده است. برای تعیین کارآیی از مدل SBM و در نهایت برای رتبه بندی واحدهای کارآمد نیز از روش Super-SBM استفاده شد.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که از بین واحدهای مورد بررسی، در دوره ارزیابی، ۴ واحد دارای عملکرد کارآمد و ۱۲ واحد ناکارآمد عمل کردهاند. در ضمن از بین واحدهای کارآمد، واحدی که دارای بهترین عملکرد بود مشخص شد و از بین واحدهای ناکارآمد نیز واحدی که بدترین عملکرد را داشت تعیین شد.
نتیجهگیری: در دوره  ارزیابی، تعداد واحدهای ناکارآمد در مقابل واحدهای کارآمد بیشتر بود. به همین دلیل توصیه میشود کارآیی و بهرهوری نمایندگیها و شعبههای دفاتر پیشخوان طرف قرارداد بیمه سلامت در شهرهای مختلف ایران، به‌ویژه مراکز استان، به صورت سالانه ارزیابی شود تا با ارائه راهکارهای کاربردی، بتوان وضعیت نمایندگیها و دفاتر را رونق بخشید. همچنین لازم است نسبت به انتظاراتی که از آنها وجود دارد آگاهی کامل پیدا کنند و نسبت به ارباب رجوع خود پاسخگویی مطلوبتری داشته باشند.
متن کامل [PDF 1032 kb]   (210 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/11/24 | ویرایش نهایی: 1402/8/28 | پذیرش: 1402/5/15 | انتشار الکترونیک: 1402/6/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه بیمه سلامت ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Health Insurance

Designed & Developed by : Yektaweb