Ethics code: IR.TUMS.NIHR.REC.1401.014
1- مرکز تحقیقات عدالت در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
2- مرکز ملی تحقیقات بیمه سلامت، تهران، ایران.
3- مرکز تحقیقات عدالت در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران ، arolyaee@gmail.com
چکیده: (209 مشاهده)
مقدمه: بررسی عملکرد سازمان بیمه سلامت ایران با توجه به اهدافی که برای این سازمان در اسناد و قوانین بالادستی در نظر گرفته شده است. مطالعه حاضر به شناسایی شاخصهای عملکردی سازمان بیمه سلامت ایران براساس تحلیل اسناد و قوانین مرتبط در راستای رصد برنامهها و سیاستهای کلان این سازمان پرداخته است.
روش بررسی: این مطالعه به صورت کیفی و مبتنی بر تحلیل محتوای اسناد، برنامه ها و فعالیت های اجرایی سیاست های مرتبط با نظارت بر عملکرد سازمان بیمه سلامت ایران، از سال تصویب قانون بیمه همگانی خدمات درمانی کشور (1373) تا سال 1402، انجام شد. از روش اسکات برای بررسی اعتبار اسناد و از تحلیل محتوای کیفی و رویکرد جزء به کل برای تحلیل دادهها بهره گرفته شد.
نتایج: شاخص های شناسایی شده برگرفته از نه سیاست در 11 موضوع و 188 شاخص دسته بندی شدند: شاخص جمعیتی (4.65%)، حساب های ملی سلامت(7.55%)، جمعیت تحت پوشش(14.53%)، خدمات سلامت تحت پوشش(9.88%)، هزینه های تحت پوشش/ وضعیت مشارکت مالی(6.39%)، منابع مالی سازمان(11.62%)، مراکز طرف قرارداد(5.81%)، روند هزینه ها. بار هزینه. بار مراجعه(13.37%)، شاخص های نظارتی(6.39%)، کارایی عملیاتی سازمان(13.37%)، دسترسی به خدمات و پیامد سلامت(6.39%).
نتیجه گیری: برای ارزیابی صحیح و جامع عملکرد سازمان بیمه سلامت ایران به گونه ای که افزایش شفافیت و اعتماد عمومی را برای این سازمان به همراه داشته باشد در نظر گرفتن شاخص های متعدد از جمله شاخص های جمعیتی و حساب های ملی سلامت، به گونه ای که کلیه ابعاد اجرایی و عملکردی یک سازمان بیه سلامت را پوشش دهد مورد نیاز می باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/10/17 | ویرایش نهایی: 1403/2/11 | پذیرش: 1402/12/20