دوره 7، شماره 4 - ( زمستان 1403 )                   جلد 7 شماره 4 صفحات 276-265 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sheikhpoodeh H, Nasrollahniya M, Azad N, Mostajeran A. Improving and Developing the Social Security Insurance Acceptance Model With Interpretive Structural Modeling Technique. Iran J Health Insur 2025; 7 (4) :265-276
URL: http://journal.ihio.gov.ir/article-1-345-fa.html
شیخ‌پوده حمید، نصراله‌نیا محمد، آزاد ناصر، مستاجران عبدالرسول. بهبود و تحول مدل پذیرش بیمه تأمین اجتماعی با تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری. بیمه سلامت ایران. 1403; 7 (4) :265-276

URL: http://journal.ihio.gov.ir/article-1-345-fa.html


1- گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، nasrollahniya@gmail.com
3- گروه ریاضیات مالی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده:   (356 مشاهده)
مقدمه: در ایران صندوق‌های بازنشستگی از نوع مزایای معین بوده و پایداری آن‌ها مهم و اهمیت دارد، بااین‌وجود، پایداری مالی و چگونگی ارزیابی آن‌‌ها همواره موردانتقاد و بررسی بوده است، نظام رفاه و تأمین اجتماعی به دنبال تأمین و بهبود وضعیت افراد جامعه در زمان کهولت و سالمندی است. امروزه بیمه از اجزای کلیدی و تییین کننده امنیت اجتماعی در هر جامعه محسوب می‌شود. لذا این مطالعه به بهبود و تحول مدل پذیرش بیمه تامین اجتماعی با تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری می‌پردازد.
روش بررسی: این مطالعه از نظر هدف کاربردی-توسعه‌ای و از نظر روش و بازه زمانی گردآوری داده‌ها، یک پژوهش پیمایش مقطعی است. ابزار گردآوری داده‌ها، مصاحبه نیمه‌ساختاریافته و پرسشنامه محقق‌ساخته بود و با استفاده از آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی نیز قابلیت اعتماد پرسشنامه مطلوب ارزیابی شد. مشارکت‌کنندگان بخش کیفی شامل خبرگان نظری (اساتید مدیریت) و خبرگان تجربی (مدیران باسابقه صندوق بازنشستگی تأمین اجتماعی) به تعداد ۲۰ نفر هستند. جامعه آماری بخش کمی شامل بیمه‌شدگان اجبار‌ی و خویش‌فرما مربوط به تأمین اجتماعی در شهر تهران به تعداد ۳۸۴ نفر است. برای شناسایی ابعاد و مولفه‌ها از روش تحلیل کیفی مضمون، تعیین روابط میان مولفه‌ها از روش مدلسازی ساختاری-تفسیری و برای اعتبارسنجی مدل از روش حداقل مربعات جزئی استفاده شد.
 یافته‌ها: استراتژی بازاریابی خدمات، سواد مالی کاربران و تجهیزات و امکانات فیزیکی بر قابلیت اعتماد و پاسخگویی تاثیر می‌گذارند. قابلیت اعتماد و پاسخگویی بر بهبود تجربه مشتریان اثرگذاشته و به مشارکت مشتریان، وفاداری مشتریان و رضایت‌مندی مشتریان منجر می‌شوند. از طریق مشارکت مشتریان در نهایت دستیابی به پذیرش صندوق‌های بازنشستگی میسر می‌شود.
نتیجه‌گیری: با تجه به تأیید همه فرضیه‌های پژوهش می‌توان اذعان داشت تمامی مولفه‌های مدل در حصول پذیرش بیمه تأمین اجتماعی تأثیر مثبت و معناداری دارند.
متن کامل [PDF 1390 kb]   (29 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/10/19 | ویرایش نهایی: 1404/2/17 | پذیرش: 1403/12/4 | انتشار الکترونیک: 1403/12/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه بیمه سلامت ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Health Insurance

Designed & Developed by : Yektaweb