1- گروه مدیریت دولتی، پردیس بینالمللی ارس، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2- گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3- گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
چکیده: (477 مشاهده)
مقدمه: با توجه به اینکه رهبران تحولگرا از ارکان کلیدی در توسعه فرهنگ دیجیتال یک سازمان هستند، بایستی بتوانند به انواع مهارتهای مورد نیاز در جهتدهی به پیروان برای کار در محیط دیجیتال تسلط داشته باشند. بااینهمه، مطالعات اندکی در خصوص رهبری تحولگرای دیجیتال انجامگرفته که نشاندهنده یک شکاف نظری در این حوزه است، لذا هدف این مقاله طراحی الگوی رهبری تحولگرا در عصر دیجیتال در سازمانهای بیمهگر بوده است.
روش بررسی: روش تحقیق آمیخته اکتشافی بود. در بخش کیفی بر اساس تحلیل تم، مولفههای الگوی رهبری تحولگرا در عصر دیجیتال مشخص شد. ابزار گردآوری دادهها در این بخش مصاحبه با گروه خبرگان بود. در بخش کمی نیز الگوی رهبری تحولگرا در عصر دیجیتال طراحی شد. تحلیل دادهها در بخش کمی بر اساس تحلیل عاملی تأییدی و مدلسازی ساختاری تفسیری انجام گرفت. گردآوردی دادهها در بخش کمی بر اساس دو پرسشنامه انجام شد.
یافتهها: جامعه آماری در بخش تحلیل عاملی، کلیه مدیران و کارشناسان سازمان بیمه سلامت با نمونه ۱۷۵ نفری و در بخش مدلسازی ساختاری تفسیری گروه خبرگان بخش کیفی بود. یافتههای پژوهش در بخش کیفی نشان دهنده هفت تم اصلی و سی و چهار تم فرعی بود.
نتیجهگیری: نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان دهنده مناسب بودن هر یک از الگوهای تأییدی است. همچنین نتایج مدلسازی ساختاری تفسیری نشان میدهد که الگوی تدوین شده دارای پنج سطح بوده که مولفههای هر سطر دارای تأثیرگذاری مستقیم و غیر مستقیم بر سطوح دیگر است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/10/8 | ویرایش نهایی: 1404/2/17 | پذیرش: 1403/12/7 | انتشار الکترونیک: 1403/12/27