1- گروه مدیریت دولتی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، a.ashrafi@iau-tnb.ac.ir
2- دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
3- گروه مدیریت منابع انسانی دانشگاه تهران، تهران، ایران
4- دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
چکیده: (1171 مشاهده)
مقدمه: نیروی انسانی یکی از مهمترین منابع نظام سلامت است زیرا بهرهگیری از تکنولوژیهای بهداشتی در مدیریت و تدارک خدمات به منظور ارتقای سطح سلامت، به عهده این بخش است. هدف اصلی این پژوهش، طراحی الگوی جامع مدیریت منابع انسانی بخش بهداشت و درمان کشور در شرایط بحران سلامت بود.
روش بررسی: روش پژوهش از نوع کیفی که بر پایه روش گراندد تئوری (بدون ساختار) انجام شد. تحلیل اطلاعات با استفاده از کدگذاریهای سهگانه تکنیک گراندد تئوری (کدگذاری باز، محوری و گزینشی) در محیط نرمافزار MAXQDA صورت گرفت.
یافتهها: یافتهها نشان داد موثرترین اقدامات درخصوص کارکرد اول باید در شرایط قبل از بحران، کارکرد دوم در شرایط قبل از بحران، کارکرد سوم در شرایط حین بحران و بعد از بحران، کارکرد چهارم در شرایط قبل از بحران، کارکرد پنجم در شرایط حین بحران و کارکرد ششم در شرایط بعد از بحران صورت گیرد. از سویی در این پژوهش ۴ الگو مشتمل بر الگوی مدیریت منابع انسانی در شرایط قبل از بحران سلامت، حین بحران، بعد از بحران و همچنین الگوی جامع مدیریت منابع انسانی در شرایط بحران سلامت تدوین شد.
نتیجهگیری: بر اساس یافته های حاصل از مطالعه در زمان قبل از بحران باید تمرکز اصلی بر کارمندیابی، استخدام نیروی انسانی، آموزش و ارتباطات سازمانی می باشد. در شرایط حین بحران نظام پاداش و مزایا و ایمنی و رفاه کارکنان مورد توجه قرار گیرد و در شرایط بعد از بحران نظام پرداخت و مزایا و بازنشستگی مهم میباشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1400/12/1 | ویرایش نهایی: 1402/1/28 | پذیرش: 1401/3/1 | انتشار الکترونیک: 1401/4/4