عضو مؤسس کمیسیون سلامت الکترونیک سازمان نظام صنفی رایانه ایران، تهران، ایران ، drniakan@epd.ir
چکیده: (770 مشاهده)
براساس قانون برنامه هفتم توسعه اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، و فرهنگی هفتم کشور، نظام اپراتوری در سلامت الکترونیک ایران به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تکلیف شده است. طبق آن وزارت بهداشت، درمان، و آموزش پزشکی نقش رگولاتور را دارد و اپراتورها اعم از دولتی و خصوصی مجوز فعالیت میگیرند تا خدمات سلامت الکترونیک را اجرا کنند. بهعبارت دیگر این نظام مدلی است که در آن سیاستگذاری و نظارت (رگولاتوری) از نقش اجرا و خدمت رسانی (اپراتوری) جدا میشود. دفتر آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت زیرمجموعه معاونت توسعه و مدیریت منابع متولی تحقق این تکلیف است. تلاشهایی انجام شده است. بهنظر میرسد آنگونه که انتظار میرفت به نتایج مورد انتظار نایل نشده است. بررسی تجربیات جهانی و کشورهای پیشرو و موفق میتواند به سرعت بخشیدن به تحقق اهداف برنامه کمک کند. مطالعات جهانی به موضوعاتی مانند ماهیت و استقلال رگولاتور و حاکمیتی بودن اپراتورها و مدل مالکیتی و درآمدی آنها، شفافیت اطلاعات اداری و مالی، در کنار استانداردها و قوانین محکم در حوزه اجرا و تبعیت دستگاهای اجرایی و اپراتورها و شرکتها از استانداردها رگولاتور و وجود نظامهای مطالبهگری اشارخ کردهاند. در ایران در این زمینهها نواقصی وجود دارد که باید اصلاح شود.
نوع مطالعه:
دیدگاه |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1404/4/5 | ویرایش نهایی: 1404/7/21 | پذیرش: 1404/6/2 | انتشار الکترونیک: 1404/7/8