1- گروه مدیریت بازرگانی، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایران
2- گروه مدیریت بازرگانی، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایران ، hajikarimi.b@abhariau.ac.ir
3- گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران
چکیده: (822 مشاهده)
مقدمه: صنعت گردشگری درمانی از صنایع درآمدزای مطرح دنیا است. خدمات بیمهای باعث افزایش آسودگی خاطر گردشگران میشود و توسعه صنعت گردشگری با رشد همزمان خدمات بیمهای میباشد. افزایش درآمدهای ارزی کشور از طریق صنعت گردشگری درمانی؛ ضروری است. پژوهش حاضر با هدف بررسی مولفههای مؤثر بیمهای در الگوی بازاریابی گردشگری درمانی سازمان تأمین اجتماعی صورت پذیرفت.
روش بررسی: مطالعه حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی و مقطعی می باشد که به صورت کمی-کیفی در سال ۱۴۰۰ صورت پذیرفت. در رویکرد کیفی با استفاده از تکنیک دلفی مولفههای مؤثر در گردشگری درمانی شناسایی و در رویکرد کمی با استفاده از تحلیل عامل اکتشافی و تأییدی و معادلات ساختاری، مدل تأیید و برازش گردید.
یافتهها: عامل بیمهای بر بازاریابی گردشگری درمانی تأثیر دارد و این عامل با پنج مولفه؛ بازخرید سریع و مؤثر بیمه، پوششهای کامل بیمه درمانی، خدمات بیمهای تکمیلی دیگر همچون سفر و سرقت، پذیرش بیمههای بینالمللی درمانی و قابلیت انتقال و اعتبار بیمه درمانی سایر کشورها شناسایی شد.
نتیجهگیری: نتایج مطالعه حاضر کمک می کند سیاستگذاران حوزه سلامت کشور با استفاده از مدل بازاریابی گردشگری درمانی به درآمدهای ارزی خود بیفزایند و با توجه به مولفههای بیمهای مدل مذکور و اقدامات مؤثر توسط دولت، سازمانهای بیمهگر باعث کاهش تهدیدهای مالی و امنیتی گردشگران و در نهایت باعث افزایش جذب گردشگران درمانی کشورهای دیگر خواهد شد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/11/29 | ویرایش نهایی: 1401/10/27 | پذیرش: 1401/8/10 | انتشار الکترونیک: 1401/9/7