Ethics code: IR.ATU.REC.1400.003
Dashti Rahmatabadi A, Kalantar Hormozi A, Delavar A, Khodadadi Sange J. Deterrents and Promoters Affecting Synergistic Enthusiasm for Work - Family Among Medical Staff During the COVID-19 Pandemic. Iran J Health Insur 2022; 5 (3) :210-221
URL:
http://journal.ihio.gov.ir/article-1-236-fa.html
دشتی رحمتآبادی اعظم، کلانترهرمزی آتوسا، دلاور علی، خدادادی سنگه جواد. پیشرانها و پسرانهای ایجاد اشتیاق همافزای کار-خانواده در میان کادر درمان در دوره کووید-۱۹. بیمه سلامت ایران. ۱۴۰۱; ۵ (۳) :۲۱۰-۲۲۱
URL: http://journal.ihio.gov.ir/article-۱-۲۳۶-fa.html
۱- گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
۲- گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران ، at.kalantar@yahoo.com
۳- گروه روانسنجی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده: (۱۲۶۹ مشاهده)
مقدمه: شیوع بیماری کووید-۱۹ استرس شغلی مضاعفی را در سراسر جهان به کادر درمان وارد آورد و شدت مشکلات روانشناختی متخصصان را به اوج رساند. در این میان، تمهید شرایطی جهت ایجاد اشتیاق همافزای شغلی و خانوادگی میتواند راهکار مناسبی برای محافظت از سلامت کارکنان و ارائه خدمات بهتر به بیماران باشد. پژوهش حاضر، با هدف ارائه الگوی پیشرانها و پسرانهای ایجاد اشتیاق همافزای شغلی و خانوادگی در میان شاغلین متأهل مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران صورت پذیرفت.
روش بررسی: پژوهش حاضر به روش کیفی با بهرهگیری از نظریه زمینهای انجام شد. به منظور ارائه مدل از مصاحبههای عمیق نیمهساختیافته انفرادی با کادر درمان استفاده شد. انتخاب افراد به صورت هدفمند صورت گرفت و پس از ۱۲ مصاحبه اشباع نظری حاصل آمد.
یافتهها: تحلیل دادهها منجر به یافتن ۶ عامل پیشران (ویژگیهای منِشی و رفتاری فرد؛ ویژگیهای خانواده هستهای و اصلی؛ ویژگیهای مربوط به خودِکار و محیط کار) و ۷ عامل پسران (عوامل درون روانی، عادات رفتاری؛ محیط خانواده، رفتارهای متداول مخرب؛ ویژگیهای کار، عوامل مدیریتی، محیط سازمانی) در قالب ۳ دسته عوامل فردی، خانوادگی و شغلی شد.
نتیجهگیری: پیشگیری از دسترفت بهره وری، ارتقا سرمایه انسانی و کیفیت خدمات مراقبت از سلامت که تحت تأثیر مشکلات روان شناختی کادر درمان قرار دارد بایستی مورد توجه وزارت بهداشت و سازمانهای ذیربط باشد. بیمارستانها و سازمانهای تحت پوشش میتوانند با بکارگیری مدل ارایه شده، ضمن توجه به سلامت کادر درمان، کیفیت خدمات ارائه شده به بیمهشدگان را ارتقا بخشند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1401/2/27 | ویرایش نهایی: 1402/2/9 | پذیرش: 1401/7/16 | انتشار الکترونیک: 1401/8/21