دوره 7، شماره 1 - ( بهار 1403 )                   جلد 7 شماره 1 صفحات 21-14 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Habibian A H, Tajfar A H, Jamali M. Evaluating the Satisfaction and Applicability of Business Intelligence (BI) in Iran Health Insurance Organization. Iran J Health Insur 2024; 7 (1) :14-21
URL: http://journal.ihio.gov.ir/article-1-313-fa.html
حبیبیان امیرحسین، تاج‌فر امیرهوشنگ، جمالی محمدرضا. ارزیابی میزان رضایتمندی و کاربردپذیری هوش کسب و کار در سازمان بیمه سلامت ایران. بیمه سلامت ایران. 1403; 7 (1) :14-21

URL: http://journal.ihio.gov.ir/article-1-313-fa.html


1- گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایران
2- گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایران ، amir.tajfar@pnu.ac.ir
3- مرکز ملی تحقیقات بیمه سلامت، تهران، ایران
چکیده:   (1291 مشاهده)
مقدمه: امروزه اکثر سازمان‌ها با حجم عظیمی از داده‏‌ها روبرو هستند. سازمان بیمه سلامت ایران با گردش مالی بسیار بالا از سال ۱۳۹۷ برای مدیریت بهتر هزینه‌‏های درمانی از فناوری هوش کسب و کار، از ۶۰ داشبورد اطلاعاتی استفاده نموده است. این مطالعه با هدف بررسی میزان رضایتمندی و کاربردپذیری هوش کسب و کار (BI) در سازمان بیمه سلامت ایران انجام شد.
روش بررسی: مطالعه توصیفی-تحلیلی و کاربردی که به‌صورت مقطعی در سال ۱۴۰۲ انجام شد. جامعه مطالعه ۴۰۱ نفر، ابزار جمع آوری داده‏‌ها پرسشنامه محقق ساخته است. پایایی و روایی پرسشنامه کنترل و مورد تأیید قرار گرفت. ۳۱۱ نفر پرسشنامه را تکمیل کردند. برای توصیف داده‌ها از روش‌های آمار توصیفی شامل میانگین، انحراف معیار و ضرایب چولگی و کشیدگی و در بخش آمار استنباطی برای تحلیل داده‏ها از آزمون‌‌های t گروه‌های مستقل و آنالیز واریانس استفاده شد.
یافته‏‌ها: از نظر جنس ۶۵.۹ درصد پاسخگویان مرد، افراد با سابقه بیشتر از ۲۵ سال، بیشترین (۷-۲۷ درصد) و افراد با سابقه کمتر از ۵ سال، کمترین (۲.۶ درصد) گروه را تشکیل می‌‏دادند. مستخدمین رسمی با ۷۳.۶ درصد بیشترین گروه پاسخگویان از نظر نوع استخدام را به‌خود اختصاص دادند. بیشترین رضایت­مندی در متغیر "بهبود در تصمیم‌گیری بوسیله داشبوردها" با میانگین ۳.۷۱ (میزان رضایتمندی ۷۴.۱ درصد) و کمترین رضایت‏مندی مربوط به متغیر "محتوای داده‌‏های داشبوردها" با میانگین ۳.۵۸ (میزان رضایتمندی ۶۳.۲ درصد) می‏باشد. میانگین رضایتمندی در مجموع معادل، ۳.۶۴ (میزان رضایتمندی ۷۲.۸ درصد) می‌­باشد.
نتیجه‌گیری: فناوری‌های نوین، بویژه فناوری­‌های هوش کسب و کار، می‌­تواند کمک موثری به سازمان‌ها داشته باشد.
متن کامل [PDF 391 kb]   (548 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/12/7 | ویرایش نهایی: 1403/5/20 | پذیرش: 1403/2/29 | انتشار الکترونیک: 1280/9/23

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه بیمه سلامت ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Health Insurance

Designed & Developed by : Yektaweb