1- دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایران
2- عضو هیأت علمی، دانشگاه پیام نور تهران، ایران ، amir.tajfar@pnu.ac.ir
3- مرکز ملی تحقیقات بیمه سلامت، تهران، ایران
چکیده: (93 مشاهده)
مقدمه: امروزه اکثر سازمانها با حجم عظیمی از دادهها روبرو هستند. سازمان بیمه سلامت ایران با گردش مالی بسیار بالا از سال 1397 برای مدیریت بهتر هزینههای درمانی از فناوری هوش کسب و کار، از 60 داشبورد اطلاعاتی استفاده نموده است. این مطالعه با هدف بررسی میزان رضایتمندی و کاربرد پذیری هوش کسب و کار در سازمان بیمه سلامت ایران انجام شد.
روش بررسی: مطالعه توصیفی-تحلیلی و کاربردی که بصورت مقطعی در سال 1402 انجام شد. جامعه مطالعه 401 نفر، ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته است. پایایی و روایی پرسشنامه کنترل و مورد تایید قرار گرفت. 311 نفر پرسشنامه را تکمیل کردند. برای توصیف دادهها از روشهای آمار توصیفی شامل میانگین، انحراف معیار و ضرایب چولگی و کشیدگی و در بخش آمار استنباطی برای تحلیل دادهها از آزمونهایT گروههای مستقل و آنالیز واریانس در سطح معناداری 05/0 استفاده شد.
یافتهها: از نظر جنس 65.9 درصد پاسخگویان مرد، افراد با سابقه بیشتر از 25 سال، بیشترین(27.7%) و افراد با سابقه کمتر از 5 سال، کمترین (2.6%) گروه را تشکیل میدادند. مستخدمین رسمی با 73.6% بیشترین گروه پاسخگویان از نظر نوع استخدام را بخود اختصاص دادند. بیشترین رضایتمندی در متغیر "بهبود در تصمیم گیری بوسیله داشبوردها" با میانگین 71/3 (میزان رضایتمندی 1/74 درصد) و کمترین رضایتمندی مربوط به متغیر "محتوای دادههای داشبوردها" با میانگین 58/3 (میزان رضایتمندی 2/63 درصد) میباشد. میانگین رضایتمندی در مجموع معادل، 64/3 (میزان رضایتمندی 8/72 درصد) میباشد.
نتیجه گیری: فناوری های نوین، بویژه فناوری هوش کسب و کار، کمک خوبی را میتواند به سازمانها داشته باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/12/7 | ویرایش نهایی: 1403/2/11 | پذیرش: 1402/12/20