Habibian A H, Tajfar A H, Jamali M. Evaluating the Satisfaction and Applicability of Business Intelligence (BI) in Iran Health Insurance Organization. Iran J Health Insur 2024; 7 (1) :14-21
URL:
http://journal.ihio.gov.ir/article-1-313-fa.html
1- گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایران
2- گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایران ، amir.tajfar@pnu.ac.ir
3- مرکز ملی تحقیقات بیمه سلامت، تهران، ایران
چکیده: (1289 مشاهده)
مقدمه: امروزه اکثر سازمانها با حجم عظیمی از دادهها روبرو هستند. سازمان بیمه سلامت ایران با گردش مالی بسیار بالا از سال ۱۳۹۷ برای مدیریت بهتر هزینههای درمانی از فناوری هوش کسب و کار، از ۶۰ داشبورد اطلاعاتی استفاده نموده است. این مطالعه با هدف بررسی میزان رضایتمندی و کاربردپذیری هوش کسب و کار (BI) در سازمان بیمه سلامت ایران انجام شد.
روش بررسی: مطالعه توصیفی-تحلیلی و کاربردی که بهصورت مقطعی در سال ۱۴۰۲ انجام شد. جامعه مطالعه ۴۰۱ نفر، ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته است. پایایی و روایی پرسشنامه کنترل و مورد تأیید قرار گرفت. ۳۱۱ نفر پرسشنامه را تکمیل کردند. برای توصیف دادهها از روشهای آمار توصیفی شامل میانگین، انحراف معیار و ضرایب چولگی و کشیدگی و در بخش آمار استنباطی برای تحلیل دادهها از آزمونهای t گروههای مستقل و آنالیز واریانس استفاده شد.
یافتهها: از نظر جنس ۶۵.۹ درصد پاسخگویان مرد، افراد با سابقه بیشتر از ۲۵ سال، بیشترین (۷-۲۷ درصد) و افراد با سابقه کمتر از ۵ سال، کمترین (۲.۶ درصد) گروه را تشکیل میدادند. مستخدمین رسمی با ۷۳.۶ درصد بیشترین گروه پاسخگویان از نظر نوع استخدام را بهخود اختصاص دادند. بیشترین رضایتمندی در متغیر "بهبود در تصمیمگیری بوسیله داشبوردها" با میانگین ۳.۷۱ (میزان رضایتمندی ۷۴.۱ درصد) و کمترین رضایتمندی مربوط به متغیر "محتوای دادههای داشبوردها" با میانگین ۳.۵۸ (میزان رضایتمندی ۶۳.۲ درصد) میباشد. میانگین رضایتمندی در مجموع معادل، ۳.۶۴ (میزان رضایتمندی ۷۲.۸ درصد) میباشد.
نتیجهگیری: فناوریهای نوین، بویژه فناوریهای هوش کسب و کار، میتواند کمک موثری به سازمانها داشته باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/12/7 | ویرایش نهایی: 1403/5/20 | پذیرش: 1403/2/29 | انتشار الکترونیک: 1280/9/23