دوره 8، شماره 1 - ( بهار 1404 )                   جلد 8 شماره 1 صفحات 72-59 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 113048000412794512020162734746

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Badkoubeh M, Vala R, Rashidi Z. Designing a Curriculum Planning Model based on the Social Responsibility of Employees of the Iranian Health Insurance Organization. Iran J Health Insur 2025; 8 (1) :59-72
URL: http://journal.ihio.gov.ir/article-1-320-fa.html
بادکوبه مسعود، والا رضا، رشیدی ذوالفقار. طراحی مدل برنامه‌ریزی درسی مبتنی بر مسئولیت‌پذیری اجتماعی کارکنان سازمان بیمه سلامت ایران. بیمه سلامت ایران. 1404; 8 (1) :59-72

URL: http://journal.ihio.gov.ir/article-1-320-fa.html


1- گروه برنامه‌ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و مشاوره، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- گروه برنامه‌ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و مشاوره، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، vala.riau.ac@gmail.com
3- گروه مدیریت آموزشی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (1277 مشاهده)
مقدمه: برنامه‌ریزی درسی مبتنی بر مسئولیت‌پذیری اجتماعی به معنای طراحی و اجرای برنامه‌های آموزشی است که هدف آن ارتقا آگاهی، مهارت و رفتارهای کارکنان در راستای تأثیر مثبت بر جامعه و محیط زیست می‌باشد و این نوع برنامه‌ریزی به درک عمیق‌تر کارکنان از مسئولیت‌های اجتماعی کمک می‌نماید.  هدف پژوهش‌حاضر، طراحی مدل برنامه‌ریزی درسی مبتنی‌بر مسئولیت‌پذیری اجتماعی کارکنان سازمان بیمه سلامت ایران بود.
روش بررسی: روش پژوهش به لحاظ هدف، بنیادی-کاربردی؛ به لحاظ نوع داده، آمیخته و به لحاظ ماهیت، در بخش کیفی، مصاحبه با خبرگان و در بخش کمی، توصیفی-تحلیلی با رویکرد همبستگی/پیمایشی بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل اسناد و خبرگان نظری و تجربی بودند که با روش غیرتصادفی‌هدفمند انتخاب شدند و در بخش کمی، کارکنان ستاد سازمان بیمه سلامت بودند که 380 پاسخ‌دهنده با محاسبه حداقل حجم نمونه در مدل‌سازی معادلات ساختاری و روش نمونه‌گیری هدفمند سهمیه‌ای به‌عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. برای گرداوری داده­‌ها، از مصاحبه نیمه ساختاریافته در بخش کیفی و پرسشنامه محقق ساخته در بخش کمی استفاده شد که روایی و پایایی ابزار تائید شد. روش تحلیل داده‌ها در بخش کیفی، تحلیل مضمون با‌ MaxQDA-2018 و در بخش کمی، آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل تحلیل عاملی با Smart Pls-V3 و تی‌تک‌نمونه‌ای با SPSS-V23 بود.
یافته‌ها: یافته‌­ها نشان دادند که عناصر برنامه‌ریزی درسی مبتنی بر مسئولیت‌پذیری اجتماعی در سازمان بیمه سلامت عبارت‌اند از هدف؛ محتوا؛ روش و ارزشیابی. در‌نهایت، یک مدل طراحی شد که بر‌گرفته از بخش‌های کیفی و کمی بود. همچنین یافته­‌ها نشان دادند که مدل از اعتبار درونی و بیرونی مناسبی برخوردار بود.
نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش نشان‌دهنده اهمیت طراحی مدل برنامه‌ریزی درسی مبتنی بر مسئولیت‌پذیری اجتماعی در سازمان بیمه سلامت ایران است که می‌تواند به بهبود عملکرد کارکنان و ارتقاء کیفیت خدمات ارائه‌شده به جامعه کمک کند.
متن کامل [PDF 1233 kb]   (279 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/6/29 | ویرایش نهایی: 1404/5/19 | پذیرش: 1404/1/20 | انتشار الکترونیک: 1404/2/18

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه بیمه سلامت ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Health Insurance

Designed & Developed by : Yektaweb