Research code: 113048000412794512020162734746

XML English Abstract Print


1- گروه برنامه‌ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و مشاوره، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- گروه برنامه‌ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و مشاوره، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، vala.riau.ac@gmail.com
3- گروه مدیریت آموزشی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (227 مشاهده)
مقدمه: در سال‌های اخیر، مفهوم مسئولیت‌پذیری اجتماعی به یکی از پایه‌های مهم عملکرد سازمان‌ها، به‌خصوص نهادهای عمومی و خدماتی همچون سازمان بیمه سلامت ایران، تبدیل شده است. بر همین اساس، بسیاری از کشورها تلاش می‌کنند برنامه‌های آموزشی گسترده‌ای برای تقویت مسئولیت‌پذیری اجتماعی در سازمان‌های عمومی تدوین و اجرا کنند. هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل موثر در برنامه‌ریزی درسی مبتنی بر مسئولیت‌پذیری اجتماعی در میان کارکنان سازمان بیمه سلامت ایران بود.
روش بررسی: روش انجام پژوهش از نظر هدف، کاربردی؛ از نظر نوع داده، کیفی؛ و از نظر طراحی، مبتنی بر مصاحبه با خبرگان در نظر گرفته شد. جامعه آماری شامل خبرگان نظری یعنی اعضای هیأت علمی حوزه علوم تربیتی و نیز خبرگان تجربی شامل مسئولان مرتبط با بیمه سلامت ایران بود. بر اساس اصل اشباع نظری و با بهره‌گیری از نمونه‌گیری هدفمند غیرتصادفی، تعداد ۲۰ متخصص به‌عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته استفاده شد و اعتبار و پایایی ابزار مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. در نهایت، داده‌ها با روش تحلیل محتوای کیفی و رویکرد تحلیل تم، و با استفاده از نرم‌افزار MaxQDA نسخه ۲۰۱۸ تحلیل شدند.
یافته‌ها:  عوامل موثر در برنامه ریزی درسی مبتنی بر مسئولیت پذیری اجتماعی در سازمان بیمه سلامت عبارتند از هدف شامل مؤلفه‌­های توسعه فردی، توسعه سازمانی، توسعه اجتماعی؛ محتوا شامل مؤلفههای آموزش‌های لازم در راستای توسعه فردی، آموزش‌های لازم در راستای توسعه سازمانی، آموزش‌های لازم در راستای توسعه اجتماعی؛ روش شامل مؤلفه‌­های آموزش‌های لازم در راستای توسعه فردی، آموزش‌های لازم در راستای توسعه سازمانی، آموزش‌های لازم در راستای توسعه اجتماعی و ارزشیابی شامل مؤلفه‌­های توسعه فردی، توسعه سازمانی، توسعه اجتماعی.
نتیجه‌گیری: مولفه‌های بررسی شده در این پژوهش، نشان می‌دهند که  محتوا، هدف، روش و ارزشیابی ۴ عامل اثرگذار در موفقیت برنامه‌ریزی درسی مبتنی بر مسئولیت‌پذیری اجتماعی در سازمان بیمه سلامت ایران هستند. 
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1404/5/28 | ویرایش نهایی: 1404/8/28 | پذیرش: 1404/6/4

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه بیمه سلامت ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Health Insurance

Designed & Developed by : Yektaweb