1- سازمان بیمه سلامت ، hadizamani1404@yahoo.com
2- سازمان بیمه سلامت
3- دانشگاه آیت الله بوروجردی
چکیده: (235 مشاهده)
مقدمه: توانمندسازی کارکنان از ارکان بنیادین توسعه سازمانی است و آموزش، بهعنوان مؤثرترین شاخص آن، نقش حیاتی در ارتقاء شناخت، رفتار و مشارکت کارکنان ایفا میکند. پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتبارسنجی پرسشنامهای برای سنجش اثربخشی آموزش در سطح سوم (رفتاری–شناختی) در سازمان بیمه سلامت ایران انجام شده است. این سطح بر ادراک و کاربرد عملی آموختهها توسط کارآموزان تمرکز دارد و از اصول گشتالت در طراحی تجربه یادگیری بهره میگیرد.
روش بررسی: روش تحقیق کیفی–توصیفی با رویکرد ابزاری–توسعهای بوده و از تحلیل محتوای جهتدار برای استخراج مؤلفههای نظری استفاده شده است.
یافته ها: در مرحله اول، گویههای اولیه از منابع معتبر استخراج و توسط پنج داور خبره از نظر سه بُعد «تناسب موضوع»، «وضوح» و «اهمیت» بررسی شدند. در مرحله دوم، پرسشنامه در پیشآزمون برای ۴۳ نفر از مسئولان آموزش استانها ارسال شد. برای سنجش روایی محتوا، از ضریب لاشه استفاده شد که نشان داد بیش از ۸۵٪ گویهها دارای اعتبار بالا (ضریب ≥ 0.80) هستند. پایایی پرسشنامه نیز با آلفای کرونباخ 0.981 تأیید شد که نشاندهنده همبستگی بالا و عدم نیاز به حذف گویههاست. تحلیلهای توصیفی نیز پراکندگی مناسب و استفاده متعادل از مقیاس را نشان دادند.
نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاکی از آن است که پرسشنامه طراحیشده از اعتبار و پایایی مطلوبی برخوردار بوده و میتواند بهعنوان ابزاری معتبر برای سنجش اثربخشی آموزش در سطح 3 ( رفتاری) کارکنان سازمان بیمه سلامت مورد استفاده قرار گیرد
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1404/6/29 | ویرایش نهایی: 1404/8/19 | پذیرش: 1404/8/13