XML English Abstract Print


1- سازمان بیمه سلامت ، hadizamani1404@yahoo.com
2- سازمان بیمه سلامت
3- دانشگاه آیت الله بوروجردی
چکیده:   (238 مشاهده)
مقدمه: توانمندسازی کارکنان از ارکان بنیادین توسعه سازمانی است و آموزش، به‌عنوان مؤثرترین شاخص آن، نقش حیاتی در ارتقاء شناخت، رفتار و مشارکت کارکنان ایفا می‌کند. پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتبارسنجی پرسشنامه‌ای برای سنجش اثربخشی آموزش در سطح سوم (رفتاریشناختی) در سازمان بیمه سلامت ایران انجام شده است. این سطح بر ادراک و کاربرد عملی آموخته‌ها توسط کارآموزان تمرکز دارد و از اصول گشتالت در طراحی تجربه یادگیری بهره می‌گیرد.
روش بررسی: روش تحقیق کیفیتوصیفی با رویکرد ابزاریتوسعه‌ای بوده و از تحلیل محتوای جهت‌دار برای استخراج مؤلفه‌های نظری استفاده شده است.
یافته ها: در مرحله اول، گویه‌های اولیه از منابع معتبر استخراج و توسط پنج داور خبره از نظر سه بُعد «تناسب موضوع»، «وضوح» و «اهمیت» بررسی شدند. در مرحله دوم، پرسشنامه در پیش‌آزمون برای ۴۳ نفر از مسئولان آموزش استان‌ها ارسال شد. برای سنجش روایی محتوا، از ضریب لاشه استفاده شد که نشان داد بیش از ۸۵٪ گویه‌ها دارای اعتبار بالا (ضریب 0.80) هستند. پایایی پرسشنامه نیز با آلفای کرونباخ 0.981 تأیید شد که نشان‌دهنده همبستگی بالا و عدم نیاز به حذف گویه‌هاست. تحلیل‌های توصیفی نیز پراکندگی مناسب و استفاده متعادل از مقیاس را نشان دادند.
نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاکی از آن است که پرسشنامه طراحی‌شده از اعتبار و پایایی مطلوبی برخوردار بوده و می‌تواند به‌عنوان ابزاری معتبر برای سنجش اثربخشی آموزش در سطح 3 ( رفتاری) کارکنان سازمان بیمه سلامت مورد استفاده قرار گیرد
 
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1404/6/29 | ویرایش نهایی: 1404/8/19 | پذیرش: 1404/8/13

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه بیمه سلامت ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Health Insurance

Designed & Developed by : Yektaweb